perjantai 15. huhtikuuta 2016

Blogipostaus Nro 2


Nettihiilloksen vastaisku

Tähtien sota viittausesta riippumatta kello on 21.14 perjantai-iltana. 2h 46min aikaa palauttaa toinen blogipostaus, jos oikein muistan. Ehkä kerkeän vielä. Avaan oluen. Tästä tää lähtee.

http://louisvillecoopers.com/wp-content/uploads/Keep-calm-and-let-s-do-round-2.png

Toinen lähiopetuskerta takana ja suurin työtaakka takana. Tulee mietittyä, että mitä h*lvettiä sitä juuri äsken tapahtui mutta ehkä parempi hieman käydä läpi mitä toisessa tehtävässä tapahtui.

Toisessa tehtävässä tarkoituksena oli luoda uusi liikeidea museoihin, jolla nuoret aikuiset saataisiin takaisin museoihin. Opettajan toiseen tehtävään oli jälleen tiukka aikataulu, joka koostui useammasta eri tehtävästä. Pääsi jälleen luomaan uutta; lyhyitä ja pitkiä ideoita, ja siihen päälle raapustettiin vielä business model canvas & service logic business canvas. Ennakkotehtävästä saadun kokemuksen perusteella oppi kuinka ne nallekarkit oikein jaetaan ja se antoi suunnan tälle tehtävälle. Älä vakuuta opettajaa, vakuuta opiskelijat, vakuuta johtoryhmä.

Millainen vaikutus tehtävien suorittamiseen tulee, kun tehtäviä ei tehdä enää pelkästään opettajalle vaan muille opiskelijoille? Mielestäni tämä jossain määrin vastaa työelämää, koska harvemmin siellä olen töitä tehnyt pelkästään esimiehelle, vaan lopulta kaikki tehtävät tulevat tavalla tai toisella asiakkaalle tai kaikkien nähtäville. Se motivoi tekemään parempia asiasisältöjä. Yrität tuottaa liikeidean, joka sopii kaikille ja jonka kaikki ymmärtävät. Toivot, että ideassa on kaikille jotakin. Niin opettajalle, opiskelijoille, johtoryhmälle ja sen kaikille eri jäsenille. Idea pitää myydä kaikille. Se ei riitä, että laitat vain muutamia kauniita korusanoja, vaan sinun pitää tukea argumenttisi vahvasti eri lähteillä. Liikeidean luominen ei ole niin helppoa kuin kuvitteli.

Oma pitkään kypsytetty liikeidea


Ideani oli autenttisesta pelillistetystä museokokemuksesta, missä todellisuuden päälle on verhoiltu virtuaalinen todellisuus. Idean ammensin The Void teknologiasta, jonka video löytyy alta (Sama video kuin tehtävässä, joten älä odota mitään uutta). The Void oli kauan ollut mielessäni ja tämä oli ensimmäinen kerta kun sain käyttää sitä hyödykseni - tietysti koulutehtävässä. Menestyin tehtävässä hyvin ja siitä jäi kieltämättä pirun hyvä mieli. Oman arvioni tällä kertaa meni liian alas mutta ehkä seuraavalla kerralla menee nappiin :D



Luettuani toisten blogeja tuli mieleen kysymys, että ymmärränköhän minäkään mitä digitaalisuudella tarkoitetaan? Onko se verkkosivu, mobiiliapplikaatio, gps-paikannus, tinder, 3D, jne? En ole koskaan lähtenyt sitä itse määrittämään. Pitäisikö minun? Kumminkin kurssin eka puoliskooli exodus, jonka sain hädin tuskin suoritettua. Oliko opetusmenetelmä tiivis ja hektinen? Oli. Opinko uutta? Hell Yeah.

Ilkka ottaa estradin haltuun


Opettaja vaihtui päivän puoli välissä ja aurinko alkoi paistamaan luokkahuoneeseen. Nyt alkoi digdigidigi. Ilkka Kurkela kätteli jokaisen opiskelijan ennen opetusta, mikä oli hieno aloitus. Hyvät tavat kunniaan. Ilkka säesti luokkaan partaveitsen teräviä argumentteja digitaalisuudesta - juurikin sitä, mitä me kaikki olimme odottaneet.

Käsittelimme läpi digitaalista myyntiä ja markkinointia ja sitä miksi digitaalinen strategia on tärkeää. Maustoimme tätä sosiaalisen median työkaluilla. Puhuimme siitä, että on olemassa enää H2H eli human to human. Ihmiset haluavat tulla arvostetuksi ja jopa rakastetuksi. On olemassa verkkosivustoja, jotka käyvät läpi ja arvostelevat verkkosivuston ja kertovat, miten siitä saadaan parempi. Näitä kannattaa käyttää työnhaussa hyödyksi, kun kertoo kuinka yrityksen tulisi päivittää sivujaan. Yksi näistä työkaluista on Website Grader.

Tärkein asia, mikä jäin mieleen tunnilta oli slogan "Brand is a promise delivered". Brändi ei toimi, jos se ei pidä lupaustaan. Kun se pitää lupauksensa, niin silloin se vahvistuu ja kehittyy. Pidä huoli asiakkaasta myös myyntiprosessin jälkeen. Siitä pääsemme nettihiillokseen. Nettipresenssi on hiillos, joka roihauttaa ostosprosessin liekkeihin tai saa sen sammumaan. Siksi on tärkeää, että digitaalinen yritys pitää huolen, että nettipresenssi on kunnossa. Käyttäjät ovat voivat olla hyvinkin armottomia pikku Juho-Pettereitä.

Jos pääsit tänne asti, loppuun ei ole enää pitkä matka. Jaksaa jaksaa.


Seuraavan lainauksen kirjoitin alustavaan blogiini ENNEN toista lähiopetuspäivää:

"Osittain tämä kurssi tuntuu kryptiseltä arvoitukselta, johon odottaa löytävän ratkaisun seuraavan tehtävän takaa. Löytyykö ratkaisu seuraavan deadlinen takaa? Tiedänkö kohta, mitä Digitaalisuus tarkoittaa?"

Näin jälkeenpäin voin mainita, että ratkaisun löytyminen ei olekaan enää niin kaukana kuin kuvittelin.

Kello on nyt 22.51 ja aikaa on vaikka kuinka. Kiitos, että jaksoit lukea loppuun asti. Ja jos satuit unohtamaan...
https://media.giphy.com/media/vCKC987OpQAco/giphy.gif

PS: Tämä on Terhille kirjallisesta palautteesta.

https://media.giphy.com/media/AeWoyE3ZT90YM/giphy.gif

2 kommenttia:

  1. Heh, eipä kestä Janne! :D Toivoten teille oikein mainiota lähipäivää ensi viikolla. Minä hoidinkin lähipäiväosuuteni jo tällä viikolla Leppävaarassa, joten toivottelen nyt jo tässä hyvät loppurutistukset sekä sinulle että välitykselläsi muille kurssilaisille! Hyvin me jaksettiin :D
    Terkkusin, Terhi

    VastaaPoista
  2. Hyvin jaksettiin! Tiukka setti se oli mut nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä :D Vähä rutistusta vielä niin tää on paketissa. Voimia ja jaksamisia muihin haasteisiin.

    Cheers
    Janne

    VastaaPoista

Herättikö blogikirjoitus vastustamattoman tarpeen kommentoida asiasta? Skriivaa tähän mietteesi.